김봉관
Bongkwan Kim
b.1979
한국 South Korea, Lives and works in Busan
있음, 없음 To be, Not To be
2022. 인쇄회로기판, 아이패드, PC, 빔 프로젝터, 혼합 매체, 가변크기. 국립아시아문화전당 창제작 지원
2022. PCB (printed circuit board), iPad Pro, PC, projector, mixed media, dimensions variable. Commissioned by ACC
<있음, 없음>은 허구와 환상으로 이루어진 삶과 세계를 성인(聖人)의 생각에 비추어 이야기합니다. 불교의 경전 ‘금강경’에서는 인생을 일컬어 환상, 꿈, 이슬, 그림자, 번개, 구름 같다고 했습니다. 또 노자와 장자는 ‘꿈 속에 있는 세계’라고 했으며, 공자는 ‘흐르는 물’과 같다고도 이야기했습니다. 작가는 가상현실과 증강현실을 통해 이러한 삶과 세계를 이해하고자 합니다. 벽에 설치된 작품 ‘환영’은 인쇄 회로 기판을 사용해 물에 비친 도시 풍경, 즉 실제로 존재하는 것(도시)가 투영된 환영(물에 비친 도시)를 표현한 것입니다. AR 작품 ‘정원’은 이 세계에 존재하고 있지만 한편 물리적으로는 존재하지 않는 것을 가상현실을 통해 구현합니다. 작품은 증강현실 기술을 사용해 가상의 비토피아, 즉 비트(bit)로 만들어진 유토피아를 현실로 불러옵니다. 인쇄 회로 기판 기둥 네개로 구성된 작품 ‘인간’은 디지털화된 현실을 상징합니다. 있지만 없고, 없지만 있는 것이 우리의 인생입니다.
<To be, Not To be> tells the life and world of fiction and fantasy in the light of the idea of a saint. In the Buddhist scripture "Geumgannggyeong", life is called fantasy, dream, dew, shadow, lightning, and cloud. Laozi and Zhuang Zhou said it was a world in dreams, and Confucius said it was like flowing water. The artist wants to understand this life and world through virtual reality and augmented reality. The wall-mounted work "Welcome" is a representation of an urban scene reflected in the water using a printed circuit board, a vision (a city reflected in the water) projecting what really exists (a city). AR work 'Garden' embodies what exists in this world but does not exist physically through virtual reality. The work uses augmented reality technology to bring a virtual bitopia, a utopia made of bits, into reality. The four-posted printed circuit board "Human" symbolizes a digitized reality. Our life, we have it, but we don't have it, but then again we have it again.
작가설명 Artist Biography
실재와 허구의 세계를 넘나들며 부산을 기반으로 작가, 기획자로 활동하고 있는 김봉관은 디지털 문명의 근간인 ‘비트(bit)’를 가상공간 속의 오브제로 간주하고, 그것을 미적 조형 요소로 바꾸어 실제와 가상공간에 배치한다. 가상공간에서의 오브제를 물리적인 형태로 치환한 것은 한때 쓰이고 버려진 PCB이다. 동시대 디지털기술의 집합체인 전자회로의 플랫폼이면서 그 자체로도 독립적이고 복합적인 전자회로 기능을 가지는 다양한 형태의 PCB를 가상과 현실에 집적과 반복의 형식으로 콜라주 한다. 일정한 패턴에 의한 착시는 가상공간에서의 비트가 지닌 속성을 디지털과 아날로그 형태로 구현한다. 이 가상공간은 작가의 물질적 흔적을 지우는 것으로 시작된다. 작가는 이를 통해 세계를 구속하는 모든 물질에서 벗어나 물질이 존재하지 않는 ‘비트’ 세계로 그 영역을 확장시키며 물리적 시공간, 구조와 중심, 힘과 담론으로부터 자유롭게 다른 차원의 세계로 나아가는 관문을 만들어 가고자 한다. 《축제》 갤러리 아트 숲, 《ELYSIUM》 갤러리 도스, 《신진 조각가》 김종영미술관 등 다수의 개인전과 단체전을 이어오고 있다.
Kim Bongkwan is an artist and organizer who lives and works in Busan, South Korea. He considers “bits,” to be the foundation of digital civilization, objects in virtual space, transforming them into aesthetic design elements and placing them in real and virtual space. He uses discarded PCBs (printed circuit boards) as an artistic medium and placed them in the virtual space. PCBs are seen as a platform and a collection of contemporary digital technology, independent and complex electronic circuits that have a practical function. Through integration and repetition, he makes a collage of different types of PCBs. The property of a digital bit in virtual space is displayed in both digital and analogue form. The virtual space starts with removing the physical traces made by the artist. Through his artistic practice, he tries to expand into the immaterial world of "bits" and escape the world of matter. He creates access to another dimension, liberated from physical space-time, from structure and balance, from power and discourse. Kim received both a BFA and an MFA from Konkuk University in South Korea. He had notable exhibitions, including 《Festival》 (Gallary Art Soop, 2021), 《Busan Exhibition of Young Artists》 (Bupyeong Gallery, 2020), 《ELYSIUM》 (Gallery DOS, 2013), and 《Young Sculptor of Today》 (Kim Jong Yung Museum, 2008).