고휘
Kohui
b.1996
한국 South Korea, Lives and works in Seoul
소리 오브젝트를 위한 구성 제7번 Composition for Objective Sound No.7
2022. 인터렉티브 오디오비주얼 설치, 흑백, 거울, 가변 크기. 국립아시아문화전당 창제작 지원
2022. interactive audiovisual installation, black and white, mirror, dimensions variable. Commissioned by ACC
<소리 오브젝트를 위한 구성 제7번>은 스스로 움직이는 소리의 모양들이 관람자와 교감하며 ‘소리로 이루어진 생태계’를 만드는 작품입니다. 어두운 공간으로 들어가면 음의 높낮이, 음색, 음량 등의 정보가 담긴 추상적인 도형의 모습을 한 ‘소리 오브젝트’가 화면에 떠돌아 다닙니다. 이 소리 오브젝트는 관람자와 상호작용하며 다양한 흐름을 만들어 냅니다. 또 화면에 자리를 옮기며 등장하는 하얀 사각형은 그 테두리 안에 들어오는 소리 오브젝트를 읽어 소리가 울려 퍼지게 합니다. 고정된 음표로 이루어진 오선지 악보와는 달리, 스스로 움직이는 소리 오브젝트들의 흐름은 거울을 통해 무한히 확장되는 악보가 됩니다. 관람자는 중앙에 설치되어 있는 태블릿 화면을 조작하여 실시간으로 소리 오브젝트의 흐름을 바꾸며 소리로 이루어진 생태계를 마주하게 됩니다.
<Composition for Objective Sound No. 7> is a work that creates an ‘ecosystem made of sound’ by the self-moving shapes of sounds communicating with the audience. Entering a dark space, a ‘sound object’ with an abstract figure containing information such as pitch, tone, and volume floats on the screen. This sound object interacts with the audience and creates various flows. In addition, the white square that appears as it moves its location on the screen reads the sound object that enters the frame, making the sound resonate. Unlike a sheet of music composed of fixed notes, the flow of self-moving sound objects becomes a sheet of music that expands infinitely through a mirror. The audience will face an ecosystem of sound by manipulating the tablet screen installed in the center to change the flow of sound objects in real time.
잔향 Reverberation
2022. 오디오비주얼 설치, 컬러, 모래, 가변 크기. 국립아시아문화전당 창제작 지원
2022. audiovisual installation, color, sand, dimensions variable. Commissioned by ACC
<잔향>은 화면 속에서 끊임없이 일어나는 바위의 충돌과 그로부터 울려 퍼지는 소리를 통해 있는 듯 없는 듯 희미해졌던 감각을 느끼게 하는 작품입니다. 소리의 울림과 울림 사이, 서서히 사라지곤 하는 소리의 잔향은 중요하지 않게 여겨져서 알아차리기 어렵기도 합니다. 그러나 이 공간에서 소리의 잔향에 집중하다 보면 선명하게 알 수 있는 것과 흐릿하게 느껴지던 것의 구분이 허물어집니다. 커다란 바위에 앉아 화면 속 바위들이 맞닿으며 만드는 소리에 귀를 기울이다 보면 바닥에 깔린 모래와 화면 속 공간이 이어져 실제로 풍경 속에 있는 듯한 착각을 불러 일으킵니다. 작품 속 풍경은 스크린을 벗어나 눈 앞에 펼쳐지는 하나의 지평선이 됩니다. 공간 속에서 관람자는 바위가 서로 부딪히는 한 순간에만 집중하는 것이 아니라 잔향이 머무는 긴 시간을 느낄 수 있습니다. 이렇게 계속되는 풍경 속에서 잔향을 감각하며 흔히 알아차리지 못했던 자연의 영역을 마주하고 사유하게 됩니다.
<Reverberation> is a work that makes you feel a sense that has faded as if it hardly existed, with the constant collision of rocks on the screen and the sound that resonates from it. Between the echo of the sound and the reverberation of the sound that slowly disappears, the difference is considered insignificant, so it is difficult to notice. But when you focus on the reverberation of sound in this space, the distinctions between what's clearly visible and what's felt blurry collapse. Sitting on the large rock and listening to the sounds of the rocks on the screen makes the sand on the floor and the space on the screen connect, creating the illusion of being in the actual scene. The scene in the work becomes a horizon that spreads out in front of you off the screen. In the space, the audience can not only focus on the moment when the rocks collide with each other but also feel the long-lasting reverberation. In this endless scene, you get to feel the reverberation and think about areas of nature that you wouldn't normally notice.
작가설명 Artist Biography
고휘는 소리를 감각하는 행위에 집중하여 소리와 연결되는, 혹은 연결될 수 있는 다양한 관계들을 탐구하는 오디오 비주얼 아티스트이다. 주로 자연 현상, 형태, 방식에서 영감을 받아 알고리즘을 제작하여 예측 가능함과 예측 불가능함 사이를 설계한다. 이를 소리와 연결해 소리를 감각하는 방법을 탐구하고 오디오 비주얼, 제너레이티브 아트, 사운드를 제작한다. 그에게 있어 소리를 감각하는 행위는 자신에게 집중하는 행위와도 같으며 그러한 행위의 시발점은 자연과의 상관관계가 있다고 생각한다. 이를 토대로 개인과 자연의 관계 속 소리의 연결 지점을 모색하고 더 나아가 소리의 자연적 언어로의 가능성을 탐구하는 작업을 선보인다. 하나의 분위기를 이루는 것에 집중하는 그의 작업은 비반복적이고 매번 달라지는 요소가 등장한다. 실시간성을 기반으로 한 알고리즘으로 끊임없이 생성되는 요소를 통해 ‘풍경’을 빚어내는 접근을 시도한다. 고휘는 2016년 《WeSA Festival》을 시작으로 《국제컴퓨터음악제》(2022), 《MUTEK MONTREAL》(2021), 《ACT FESTIVAL》(2018/2022) 등 국내외 전시 및 퍼포먼스에 참여하였으며 《SEOULLIGHT》(2021), 《LG OLED ART│SAATCHI GALLERY Exhibition)》(2021)에 참여, 《ZER01NE 2022》 크리에이터로 선발된 바 있다.
Kohui is an audio-visual artist who lives and works in Seoul, South Korea. He explores the relations between objects that can connect to sound, focusing on sensing auditory objects. His work is in particularly focused on generating landscapes using algorithmic processes inspired by natural phenomena, while also considering the relationship between sound and people, society, and nature. By connecting his works with the auditory objects, Kohui creates audio-visual generative art and sound. The act of sensing auditory objects is the act of focusing on himself and he believes that the origin of the act is related to nature. Based on this, he exhibits works that seek the connecting point between the individual and nature, and, furthermore, explore the possibility of sound to be a natural language. His works focusing on the integration into one image show non-repetitive and ever-changing factors. Through the objects generated by the algorithms based on real-time, he attempts to shape a “view.” Starting with his first participation in 《WeSA Festival》 in 2016, he has taken part in the 《Seoul International Computer Music Festival, SICMF》 (Seoul, 2022), 《MUTEK Montréal》 (Montreal, 2021), 《SEOULLIGHT》 (DDP, 2021), 《LG OLED ART│SAATCHI GALLERY Exhibition》 (2021), 《ACT FESTIVAL》 (ACC Gwangju, 2018/2022) and other domestic and international exhibitions and performances. In 2022, he was chosen as “Creator” for 《ZER01NE 2022》, an innovation program supported by Hyundai Motor Group.