서동주

Dongjoo Seo


b.1982

한국  South Korea, Lives and works in Seoul



백지白地  White Land


2022. 단채널 HD 비디오, 스테레오 사운드, 09’00”, 가변크기. 국립아시아문화전당 창제작 지원

2022. single-channel HD video and sound (09’00”), dimensions variable. Commissioned by ACC

어두운 공간에 들어서면 하얀 화면 중앙에 수평선이 보이고 책장 넘어가는 소리와 함께 새로운 수평선 풍경이 계속해서 펼쳐집니다. 이 하얀 풍경은 눈 쌓인 들판일지 얼어 버린 호수일지 알 수 없습니다. 또는 안개 자욱한 땅일지도, 혹은 그저 빈 여백 위에 놓인 바르고 곧은 선일지도 모릅니다. 우리에게 호기심을 불러일으키는 이 작품은 끝없이 펼쳐지는 하얀 수평선 위에서 자연과 인공, 실재와 가상, 미시와 거시, 구상과 추상의 경계를 오갑니다. <백지白地>에서 수평선이 바뀌는 것 같은 화면은 사실 종이책의 낱장이 한 장씩 넘겨지는 모습을 확대한 것입니다. 오랜 시간동안 인류의 사유, 상상, 감정을 전달해 온 종이책은 나무, 물, 공기 그리고 시간 같은 자연의 재료가 만든 결과입니다. 그래서 종이라는 물질이 만든 수평선은 자연 자체이기도 합니다. 스크린 속 광활하고 아득한 풍경은 그저 인간이 만든 인공물인 종이책의 두 책장이 서로 만나는 매우 작은 일부분일 뿐입니다. 하얀 종이에는 무엇이든 담길 수 있습니다. 그 하얀 땅을 향해 걸어가는 건 오로지 관람자의 마음입니다.


As you enter the dark space, you can see the horizon in the middle of the white screen, and a new horizon view continues to unfold with the sound of pages turning over. It's hard to tell whether this white scene is a snowy field or a frozen lake. Or maybe it's foggy land, or maybe it's just a straight, straight line on top of the empty space. It's an intriguing work that crosses the boundaries of nature and artificiality, reality and virtuality, microscopic and macro, conceptual and abstract on the endless white horizon. The screen that seems to change the horizon in “White Land” is actually an enlarged view of the pages of a paper book being turn over one page by one. Paper books, which have long conveyed human thoughts, imaginations, and emotions, are the result of natural materials such as wood, water, air, and time. So, the horizon created by a material called paper is the nature itself. The vast, distant scene on the screen is just a very small part of the two bookshelves of a man-made artificial paper book that meet each other. White paper can hold anything. It is only the audience's heart that walks toward the white land.


작가설명  Artist Biography


서동주는 뉴미디어, 영상, 그래픽 디자인, 인류학 연구 방법론을 결합하여 예술, 디자인 프로젝트를 진행하는 예술가이자 그래픽 디자이너이다. 아날로그와 디지털 기술을 아우르는 복합 매체로 동시대 다양한 주제를 탐구한다. 국민대학교 시각디자인 학과에서 학사를, 베를린 자유대학교 영상&미디어 인류학과에서 석사를 밟았다. 《어도비 글로벌 디자인 공모전 대상》(2008), 《현대자동차그룹 VH어워드 그랑프리》(2019), 《롯데뮤지엄 신진작가 공모 선정》(2019), 《에르메스 글로벌 디자인 공모전 파이널리스트》(2019), 《탐페레 국제단편영화제 국제경쟁 부문 초청》(2020) 등의 수상 경력이 있고 2020년부터 현대자동차그룹 《제로원 ZER01NE》 크리에이터로 활동 중이다. 아르스 일렉트로니카 페스티벌, 아모레퍼시픽 미술관, 토탈미술관, 국립현대미술관 전시 등에 참여했다.


Dongjoo Seo is an artist and designer who works based on multimedia, video, graphic design, installation, and practice-led anthropological research methodologies. He explores various contemporary issues through multimedia, embracing analog and digital technology. Seo received his BFA in Visual Communication at Kookmin University, and his MA in Visual and Media Anthropology at Freie Universität Berlin, Germany. He is the recipient of numerous awards, including being the winner of the Adobe Design Achievement Awards (2008), Grand Prize of Hyundai Motor Group VH Award (2019), Lotte Museum of Art Young Artist Award (2019), Finalist of the Hermès International Scarf Design Competition (2019), and the International Competition at the Tampere International Short Film Festival (2020), and has been working as a creator for Hyundai Motor Group’s ZER01NE since 2020. He has participated in exhibitions at the Ars Electronica Festival, Amorepacific Museum of Art, Total Museum of Contemporary Art, and the National Museum of Modern and Contemporary Art, South Korea, among others.