정화용

Hwayong Jung


b.1979

한국  South Korea, Lives and works in Hanam







무한  Infinitum


2022. 8K 비디오, 07'50", 가변크기. 국립아시아문화전당 창제작 지원

2022. 8K video, (07'50"), dimensions variable. Commissioned by ACC

<무한>은 눈에 보이지만 만지거나 잡을 수 없는 빛을 디지털 가상 이미지 시뮬레이션을 통해 표현합니다. 빛을 그린 이미지들은 때로는 바다의 거친 파도로, 때로는 유화 물감의 번짐으로, 때로는 밤하늘 먼 우주 너머에서 오는 신호처럼 다양하게 변합니다. 그리고 우리는 이렇게 끊임없이 변화하는 빛의 움직임을 통해 만물의 근원인 빛의 에너지와 무한한 공간감을 느낄 수 있습니다. <무한>은 관람자를 미지의 빛의 공간으로 불러들이며 사유정원 속으로 안내합니다.


<Infinitum> expresses light that is visible but cannot be touched or captured through digital virtual image simulation. Images of light sometimes change as rough waves of the sea, sometimes as smudging oil paint, sometimes as signals from far beyond the universe in the night sky. And through this ever-changing movement of light, we can feel the energy of light, the source of all things, and the infinite sense of space. <Infinitum> invites audiences to the unknown space of light and guides them into the ≪Scenery of the Emptiness, and Asia≫. 


작가설명  Artist Biography


정화용은 디지털 미디어를 하나의 표현 도구로 이용하여 새롭고 비정형적인 이미지를 창작하고, 다양한 디지털 방식을 적용한 표현방식으로 관습적 속성을 탈피하고자 한다. 작가의 파노라믹 영상작업은 상징계 외부의 가상세계를 의미의 지지대로 삼을 뿐 아니라, 이질성을 중심으로 하는 디지털의 전복적 위상을 잘 묘사한다는 점에서 주목할 만하다. 작가는 자신의 작업을 “우리 주변에 보이지 않는 것들과 점점 잊혀 가는 본질적인 부분들을 관객들이 새로운 형태로 체험화할 수 있게 하고 자연 속에 인간의 존재성을 주제로 새로운 형태의 미디어로 재현” 하는 시각적인 실험이라고 부른다. 디지털 가상공간 세계는 고정된 의미 체계를 무너뜨릴 수 있는 해방의 공간일 수 있다. 정화용의 작업은 비의적 의미를 끌어오고 인간과 기계가 만들어낸 컴퓨터 시뮬레이션이 본질적으로 가지는 헤테로피아의 세계를 시각적으로 충만하게 보여주는데 그 의도가 있다. 아트센터 나비, 팔레 드 서울 갤러리, 이탈리아 페사로, 미국 AC 인스티튜트 갤러리(The AC Institute Gallery)에서 개인전을 가졌고 서울시립미술관, 아르스 일렉트로니카, 이응노미술관, 국립아시아문화전당 등 다수의 단체전에 참여했다. 한국콘텐츠진흥원 주최 VR콘텐츠 공모대전 《VROUND》, 《ICT문화예술공모전》, 현대자동차 《VH어워드》에서 수상한 바 있다.


Hwayong Jung is a multidisciplinary artist who lives and works in South Korea. He uses digital media as a tool to create, draw and reinterpret new visual experiences that expand his creative process. His work focuses on bridging art, design methodology, and new technologies through digital print, video and mixed media installation. His remarkable panoramic video works depict the subversive status of the external virtual world well. He describes his works as a visual experiment that makes audiences experience essential things being forgotten and invisible, embodying things as a new kind of media that addresses the existence of human beings in nature. The digitalized virtual world could be an alternative place of liberation that can break down the fixed system of meaning. Through his works, he aims to convey esoteric meanings and fully display the heterotopia inherent in computer simulations generated by humans and machines. He holds an MFA in Computer Art from the School of Visual Arts, NY and MFA, BE from Hongik University. He has participated in a solo exhibition at Art Center Nabi, Gallery Palais de Seoul, Pesaro Italy, the AC Institute Gallery U.S. and participated in group exhibitions held in Seoul Museum of Art, Ars Electronica, Lee ungno Museum, the Asia Culture Center (ACC) and others. He is also the winner of VR contents contest 《VROUND》, 《ICT Culture & Art Contest》 hosted by Korea Creative Content Agency, and 《VH Awards》 hosted by Hyundai Motors Group.